zondag 15 augustus 2010

De productontwikkeling

Vandaag precies over 1 maand komt Ladyshape op de markt! Wat een mijlpijl! Ruim 5 jaar, meer dan 50 prototypes en 5000 werkuren heeft het geduurd voordat Ladyshape gelanceerd kon worden.

Ik kreeg het idee om sjablonen voor de uiterlijke verzorging van de schaamstreek te ontwikkelen en snel daarna de visie dat dit de nieuwste hulptools voor de persoonlijke verzorging zouden worden. Het idee greep me. Ik begon op internet met lezen over alles wat met ondernemen te maken had. Meldde me aan voor digitale nieuwsbrieven zoals de Sprout, het Management team en de Marketing Tribune en plaatste de artikelen in mappen voor als ik ze later nog eens terug wilde lezen. Ik schreef me in voor verschillende seminars en marketingevents and I loved it!

Het ontwikkelen van het product, dat was me wat. Ik hou van creëren en ik hou van creaties van andere mensen. Vooral gebouwen, beelden, hoeden, fonteinen en grote viaducten kan ik mooi vinden. Vind het leuk als mensen iets goed kunnen. Of ik zelf nou echt goed ben in productontwikkeling? Denk het niet. Ondanks dat er uit een professionele beroepskeuzetest Ondernemerschap kwam, koos ik ervoor om Communicatie te gaan studeren omdat mijn passie voor ondernemen pas later kwam en die opleiding sluit maar een klein beetje aan.

Ik begon met tekenen, snijden in rubber en zagen in hout, maar door mijn gebrek aan ervaring waren de prototypes nauwelijks te gebruiken. Ik had redelijk wat geld omdat ik een goede deal had gesloten met wat projectontwikkelaars die me uit mijn huis wilden hebben en besloot een productontwikkelingsbureau in te schakelen. De eerste twee jaar ontwikkelde ik mijn eigen ideeen zonder eerst goed marktonderzoek te hebben gedaan. Ik was 3 stappen te ver vooruit. Het bureau was wat kleiner en er werkten voornamelijk mannen. Die "fout" heb ik met een verpakkingsbureau nog 1 keer gemaakt. Nu is het 1 grote gezellige vrouwenbende. Voor vrouwen door vrouwen!

Het uitvindingstraject is een lange en spannende weg van bedenken, prototype maken, testen, analyseren, opnieuw bedenken, prototype aanpassen, testen, analyseren, bedenken and so on. Zonder het te proberen weet je immers niet of het werkt. Je formuleert een rij met eisen: - makkelijk en snel moeten er diverse figuren geschoren kunnen worden,- het sjabloon mag niet verschuiven tijdens gebruik, - het sjabloon moet recht op het lichaam geplaatst worden, - in gebruik met scheermesjes, - bepaalde afmetingen, - met houder én beschermbaar door middel van octrooi want anders kan iedereen het zomaar ook maken en is de kans op succes dermate kleiner etcetera, etcetera, etcetera. Dat laatste zou nog wel eens de grote bottleneck kunnen worden dacht ik. Wanneer de sjablonen niet goed beschermd konden worden door middel van een octrooi, zou ik als kleine speler waarschijnlijk weinig kans maken. Daardoor zou het namelijk bij succes heel makkelijk zijn om nagemaakt te worden. Een grote speler blaast je gewoon omver. Wellicht met veel geld zou je het product groots in de markt kunnen zetten, maar hoe kom je aan geld als het niet goed beschermbaar is?
Tijdens het proces dien je voortdurend je doelgroep voor ogen te houden: vrouwen, groot, klein, dik, dun, jong, wat ouder, linkshandig en rechtshandig. En het merk: vrouwelijk, niet erotisch maar verzorgend en stijlvol. Bestemd als dagelijks gebruiksvoorwerp voor in het ontharingsschap naast de scheermesjes. En dan moet het ook nog allemaal maakbaar zijn. Dat is weer een ander verhaal. Die kleine "rotdingen" bleken ook daarbij een stuk lastiger te zijn dan verwacht.

Soms vroeg ik me wel eens af waarom Ik nou weer uitgerekend iets voor de schaamstreek aan het ontwikkelen was. Na iedere test moest ik iedere keer twee a 3 weken wachten voordat ik weer een goede testmat had. Wat is het al die jaren een bende geweest. Heeft me heel wat one-night-stands gescheeld. Mocht je je afvragen waarom je bent afgewezen?! Nu weet je het antwoord. ;-)

Het productontwikkelingsproces was moeilijker dan verwacht en heeft veel energie, tijd en geld gekost, maar inmiddels ben ik een redelijke knutselsmurf geworden. Ik voeg gewoon iets nieuws toe aan deze wereld want de Intimate Shaping Tool is innovatief verklaard. Ik heb er zelfs octrooi op!

Oh my god!

Veel groetjes,

Daphne

P.S. Hierbij wil ik mijn special thanks geven aan iedereen die heeft getest.

1 opmerking:

  1. Echt heel leuk om te lezen, veel succes deze maand!

    Greetz,

    Jamal

    BeantwoordenVerwijderen