Om erachter te komen of mijn vriendinnen en ik niet een paar klunzen bij elkaar waren, regelde ik dat ik op school een marktonderzoekje voor Ladyshape mocht doen. Er bleek uit dat vrouwen meer dan een gemiddelde waarde hechten aan de uiterlijke verzorging van de schaamstreek, dat meerdere vrouwen moeite hebben met het scheren van een mooi recht streepje in hun schaamhaar en dat ze daar best een product voor zouden willen kopen. Net als voor het creeren van een mooi figuurtje.
Enthousiast als ik ben, was dit marktonderzoek waarin ik niet meer dan 20 vrouwen tussen de 15 en 45 jaar had geinterviewd en waaruit feitelijk niet heel veel meer bleek dan dat er enigzins behoefte aan zoiets zou kunnen zijn, voor mij mijn eerste bevestiging dat mijn visie zou kunnen kloppen. Ik was dolblij. Geen enkele vrouw die ik op straat aansprak weigerde of had moeite met het beantwoorden van de vragen over hun schaamstreek.
Mijn eerste grote fout betreft het doen van marktonderzoek. Met dit marktonderzoekje dacht ik een van de drie O's (zie blog: De Nederlandse Orde van Uitvinders) afgerond te hebben. Ik ging aan de slag met het ontwikkelen van het product. Twee jaar later in 2007, nadat ik zelfs nieuwe scheermesjes had laten maken, heb ik pas echt kwalitatief marktonderzoek gedaan. Daaruit bleek eveneens dat er behoefte is naar een product om de schaamstreek mooier mee te kunnen maken, maar ik kreeg nieuwe inzichten die me duidelijk maakten dat ik niet goed genoeg onderzoek had gedaan naar de daadwerkelijke behoefte van de consument. Ik was meer mijn eigen ideeen aan het ontwikkelen en daarmee was ik drie stappen te ver vooruit.
Wanneer ik meteen goed marktonderzoek had gedaan, was Ladyshape misschien al lang op de markt geweest. Aan de andere kant denk ik dat het wel ergens goed voor geweest zal zijn. Timing is everything!
De reden waarom ik alsnog een beter marktonderzoek ben gaan uitvoeren, was een gekke ervaring. Nadat ik alle boeken die ik voor mijn scriptie had gebruikt, had ingeleverd bij de bieb, kreeg ik bericht dat het boek over marktonderzoek ontbrak. Ik ben niet de meest geordende persoon, maar ik begreep niet waar dat dikke dure boek gebleven was. Het boek had mijn huis niet verlaten en was ook niet per ongeluk bij de bieb in de stad terecht gekomen. Aanmaningen kwamen binnen, af en toe werd er gebeld, maar ik bleef volhouden dat het boek ineens zomaar verdwenen leek te zijn. Ik kwam er af met een geringe betaling, maar nog steeds wist ik niet waar dat boek was. Weer een tijdje later dacht ik er nog eens aan en ik hoorde mezelf zeggen: "het marktonderzoek(boek) ontbreekt" en ineens drong het tot me door. Ik had niet voldoende marktonderzoek gedaan. Het leek een teken te zijn.
Het belang van goed marktonderzoek is mij duidelijk geworden en is een lopend proces door het uitvindingstraject heen. Afgelopen maart in Bali kon ik het niet laten om in een bus met 10 Zweedse jonge vrouwen including me and my boyfriend even naar hun schaamhaar scheergedrag te vragen. Natuurlijk ook een beetje om mijn vriend te pesten. Tweede Kerstavond heb ik de hele avond aan de toiletdeur doorgebracht omdat 10 vriendinnen zo vriendelijk waren te helpen met testen. Was gewoon vrij van een kater de volgende dag. Thanks ladies!
Liefs Daph
Geen opmerkingen:
Een reactie posten